Beverwijk is een karakteristieke rauwe stad, met veel historie en met beide benen in het heden. Er wordt hard gewerkt en intensief geleefd door ontzettend diverse mensen. Als we dan een moment vrij hebben, gaan we natuurlijk even lekker uitwaaien of zonnebaden op het strand van Wijk aan Zee. In de Beverwijkse politiek is altijd een bepaalde spanning aanwezig en dat komt waarschijnlijk doordat er zo veel contrasten zijn die met elkaar balanceren.

Enerzijds een ons kent ons dorp, waarin de rasechte Wijkers elkaar allemaal kennen ‘van vroeger’ en anderzijds vormen we als IJmond de toegangspoort vanaf zee, via het Noordzeekanaal, naar Amsterdam en de randstad. We hebben de maakindustrie en het ondernemerschap waar we trots op zijn, en de krappe milieuruimte die dat met zich mee brengt. We hebben de landelijk bekende Beverwijkse Bazaar, het Brandwondencentrum en Heliomare, en we hebben de sociale cohesie van het rondje Bree, een biertje in de Rode Haan en een hapje op de Smaakmarkt.

Ik voel me thuis in Beverwijk en ik zie ontzettend mooie kansen voor de toekomst van deze gemeente. Daarom werken we in de gemeenteraad elke dag om de initiatiefrijke Beverwijker de ruimte te geven voor mooie plannen en om samen met Velsen en Heemskerk onze kansen als regio aan de rand van de randstad optimaal benutten.

Als lijsttrekker en fractievoorzitter van D66 heb ik mij de afgelopen acht jaar mogen inzetten voor Beverwijk. Ik ben er trots op dat er een nieuw optimisme is ontstaan, waarin  inwoners zien dat de gemeente met ze mee wil denken en met ze mee wil doen. Het vernieuwde centrum is voor mij het symbool van de hernieuwde trots op onze stad.
De samenwerking met Velsen en Heemskerk is ook flink geïntensiveerd de afgelopen tijd, met o.a. een gezamenlijke agenda op het gebied van zorg, milieu, toerisme en economie.
De komende jaren wil ik mijn ervaring inzetten om de nieuwe fractie te ondersteunen, met als de twee belangrijkste opgaven nog meer kansen en ondersteuning bieden aan individuele inwoners en het toewerken naar één IJmond, zodat we samen de ingewikkelde balansen van deze regio kunnen optimaliseren.

Meer van Brigitte van den Berg