Monday 11 December 2017

Kansen voor Beverwijk!

D66 Beverwijk doet hard zijn best om de gemeente voor te bereiden op de toekomst. Fysiek ingrijpen in de openbare ruimte kan daarbij een middel zijn, zoals in het centrum, maar het uiteindelijke doel is om positieve energie los te maken bij inwoners en ondernemers.

Een gemeente die daar de afgelopen jaren zeer succesvol in is geweest is Eindhoven. Na het verdwijnen uit de stad van Philips moest deze zichzelf opnieuw ontdekken en was herontwikkeling noodzakelijk. De manier waarop Eindhoven dit heeft weten te doen wordt internationaal gezien als voorbeeld. Reden genoeg om een bezoek te brengen aan de stad en te leren van hun succes.

Een delegatie van ondernemers, ambtenaren, bestuurders, raadsleden en maatschappelijke instellingen zijn afgelopen vrijdag naar Eindhoven geweest. Peter Weel en Fons Bennink waren namens de D66 fractie ook deelnemers aan dit bezoek. Zij hebben samen met andere deelnemers per fiets de stad doorkruist en vele inspirerende locaties bezocht opzoek naar bruikbare elementen voor Beverwijk. Om een goede indruk te krijgen van de gehele stad werd in zes verschillende groepen gereisd.

Na een dag de stad te hebben doorkruist kwam iedereen bijeen midden op de Strijp-S, de oude Philips fabriek. Deze plek is schoolvoorbeeld van hoe een gebied succesvol kan worden her ontwikkeld. Hier presenteerde alle groepen wat hun deze dag allemaal was opgevallen aan de hand van foto’s. Verschillende elementen die belangrijk zijn geweest voor het succes van Eindhoven zijn ook bruikbaar voor Beverwijk.

Wat opvallend is aan Eindhoven is dat nergens waar je binnen stapt één activiteit aantreft. Je stapt een snackbar binnen die tevens de entree is van een kantoorgebouw. Een restaurant is ook kledingzaak en expositieruimte. Een fietsenmaker deelt een gebouw met een wijnhandel en zo zijn er tal van voorbeelden. De openbare ruimte is gericht op doorstroming maar tevens geschikt voor recreëren.

Een ander opvallend element in Eindhoven is de verbondenheid tussen het bedrijfsleven en educatie. Startende ondernemers, studenten en gevestigde namen weten elkaar op vele terreinen te vinden en versterken elkaar op die manier. Ze werken samen aan het maken van iets nieuws waar ze allemaal onderdeel van zijn. In Eindhoven lijkt iedereen wel betrokken bij het maken van de stad. Iedereen is een stadsmaker. Misschien is dat wel de belangrijkste les voor Beverwijk!